Marknadsföring, Sökmotoroptimering, Design & Utveckling

Synas först på Google – Sökmotoroptimering

4

Synas först på Google – Sökmotoroptimering

Synas Först på Google – Sökmotoroptimering

Det debatteras friskt därute idag om ämnet sökmotoroptimering. Kriget om att synas först på Google. En tjänst som nästan varje byrå erbjuder i någon form. Vi skulle säga att sökmotoroptimering kan vara som att jämföra en föråldrad produkt med en sprillans ny. Vissa byråer har riktigt bra unika tillvägagångssätt för att uppnå trafik som är relevant. Det ökar ditt faktiska värde hos Google. Andra styr orelevant trafik, får hög placering fort men dalar sedan allt eftersom Google kommer ikapp och avslutningsvis avstängning. Innehåll optimering syftar till hur du optimerar det aktuella materialet du har befintligt på hemsidan. Det vill säga genom att följa de riktlinjer som finns gällande utformandet utav dina artiklar. Rubriker, storlekar, texter, paragrafer, upprepning, alt beskrivningar på bilder, längd på stycken, länkar in & ut och mycket mer.

Man kan uppnå att synas som först på Google bara genom att göra en ordentlig optimering utav sitt innehåll. Förutsatt att du inte valt de absolut mest konkurrenskraftiga sökorden. Vi rekommenderar att leta efter kortare meningar som ofta blir utnyttjade och sikta på att ta toppen på dem. I en mening har du chans att nå flera olika sammanhangsträffar. I långa loppet är det ett mer effektivt sätt att generera trafik. Då behöver du inte sitta och slåss så mycket mot andra byråer och konkurrenter.

Flera tusen olika artiklar och studier som visar det absolut bästa vägarna för optimal sökmotoroptimering. De flesta berättar mer eller mindre samma saker. Vi tänkte därav bryta ner de bästa vägarna vi har vetskap om.  Vi börjar med grunden och med tid kan vem som helst läsa Googles egna handbok och sedan göra det som krävs för att ha bäst förutsättningar. Det som i slutändan avgör din placering hos Google ligger på många faktorer och samtliga är lika viktiga att uppfylla.

Behöver sökmotoroptimering kosta?

Nej! Vi försöker att ge kunskap så att du själv ska kunna utföra det viktigaste arbetet. Har du sedan ett mer konkurrenskraftigt sökord som behöver ytterligare tekniker så kommer det även snart en artikel om dessa. Men med dessa tekniker kan du uppnå att synas som först i resultatet på bra relevanta sökord som inte har jätte hög konkurrens.

Hur lång tid tar det innan jag ser resultat?

Du borde se resultat ganska omgående om du installerar Google Analytics. Det kan dröja några månader innan du ser skillnad i det organiska resultatet hos Google.

Kan jag bli straffad med dessa tekniker?

Egentligen kan du bli straffad för precis allting om du gör det på ett sätt som Google inte godkänner. Du måste utföra alla handlingar inom sökmotoroptimering med sunt förnuft. Utför du dessa tekniker och inte bryter mot några lagar eller användarvillkor så behöver du inte oroa dig för att bli straffad.

Innehåll sökmotoroptimering

Det hela börjar och grundar sig i ditt innehåll på hemsidan, vi tar för givet i detta exempel att du inte har ett jätte unikt koncept, du ska jobba med städning. Specificerat flyttstädning. Det är hög konkurrens bland flyttstädare och för dem ligger det i intresse att synas på de mest utnyttjade sökorden. Vi använder oss utav Googles egna verktyg Adwords Keyword Planner  och ser ganska omgående att de mest aktuella sökorden för flyttstädning är ”flyttstädning Göteborg” och ”flyttstädning Stockholm”.

Toppen nu behöver vi alltså ha en hemsida. Besitter du möjligtvis redan lite kunskap i hur WordPress fungerar så vore det strålande. Annars bör du hitta någon som är villig att hjälpa dig lite med nästa steg. Nu är det nämligen dags att hitta en design som du finner passande. Vi vänder oss naturligtvis till Envato Market där utbudet på hemsidor är väldigt stort, professionella och billiga. Alla senare hemsidor hos ThemeForest är redan mobilanpassade och användarvänliga nog för Google, vilket är en utav faktorerna som har stor betydelse.

Efter lite sökningar på olika sökord hos Envato:

building, cleaning,cleaning service,construction, contractor,contractors, electrician,engineer, general contractor, handyman,maid, maintenance,painter, plumber

så lyckades vi hitta ett tema som var intressant för oss. Vi hoppar nu lite i allt och tar för givet att du köpt in det tema som du fann intressant. Många teman kommer med en ”importera demo” funktion som tillåter köparen att installera fullständig demo av hemsidan med ett klick. Du lägger nu enkelt in ditt innehåll och anpassar hemsidan efter din verksamhet och varumärkesprofil.

Yoast

När du känner dig nöjd med ditt tillfälliga innehåll så laddar du hem och installerar Yoast. Yoast installeras som ett vanligt plugin.  Med Yoast kan du nu enkelt följa anvisningarna för att sökmotoroptimera varje individuell sida på bästa möjliga sätt.  Du vill nästan alltid se till så att temat du köpt in redan har en integrerad lösning för te.x blogg eller nyhetsartiklar etc. Ett ställe där du kan samla intressant och relevant information runt ditt affärsområde som andra kan finna utav värde.

Yo

Du skriver nu nyttiga artiklar efter Yoasts direktiv, artiklar som ligger i relevans till din verksamhet. Var inte tråkig, tänk ute efter eget perspektiv, om du såg denna artikel i ditt flöde – Vad skulle krävas för att du öppnade den? En lockande titel kanske? Men var försiktig för om den är vilseledande kommer majoriteten att lämna direkt vilket ger er negativ effekt hos Google.

Sociala Medier

Nästa viktiga del i sökmotoroptimering är dina användares beteende under sin vistelse. Besökte dem en sida? Besökte dem fler? Hur länge läste dem? Gick dom vidare via interna länkar? Installerar man Google Analytics på sin hemsida så är det väldigt enkelt att se besöksbeteende och även få tips och råd på vad som behöver förbättras. Det ligger alltså otroligt mycket i att du utvecklar din hemsida på ett sådant vis att användaren snabbt finner behov utav att stanna kvar och titta vidare. Du bör alltså aldrig sluta fylla din hemsida med nytt innehåll och ha en bra grund redan vid start.

När du känner dig nöjd med ditt innehåll, du har flera fakta nyttiga och informerande eller känsloväckande artiklar på utvalda områden. Yoast kommer att ge dig direktiv så som att utnyttja länkar och bilder med mera i innehållet. Följ råden. Sen är det dags för att registrera sig till Sociala Medier.

LinkedIN, Facebook, Instagram, Youtube, Pinterest och Twitter. Lägg ner lite tid på att designa de olika profilerna, om du inte orkar lägga ner tid så hänvisar vi dig återigen till Market Envato. Tänk på att du aldrig får en andra chans att göra ett första intryck på dina kunder.

När alla dessa steg är avklarade så börjar du dela dina artiklar, via alla sociala medier du kan. Använd dig utav relevanta grupper på Facebook och se till att synas men på ett bra sätt. Länka inte bara runt för att styra orelevant trafik, det kommer inte att hålla.

Analys

Följ upp statistiken och skriv sedan nya artiklar för att upprepa samma process om och om igen. Leta dig gärna till samarbetspartners som delar din målgrupp och som har intresse av att byta länkar eller trafik med dig. Hittar du etablerade samarbetspartners, tänk då på att även etablerade domän och företag betalar höga pengar för sin marknadsföring och vill lika mycket som du synas i rätt sammanhang gratis.

Vi har inte lagt så mycket fokus på sökorden som var som mest intressanta för oss, detta för att vi vill bygga en stark grund och bygga trovärdighet hos Google först. Vi har heller inte haft så mycket fokus på hur du optimerar ditt innehåll på hemsidan och hur det ska skrivas med mera. Detta för att Yoast helt ärligt ger dig allt du behöver veta när du arbetar med sidorna och struktur på texter. Ladda hem det! WordPress! Hur installerar jag Yoast?

Det här var en standard sökmotoroptimering som alla kan göra för att optimera sig själva och nå ett högre resultat mer eller mindre gratis. I nästa artikel kommer vi gå in och berätta om mera avancerade tekniker som är intressanta för dig som funderat på att starta något eget webbaserat projekt. Vi går också djupare in på hur du kan uppnå att synas som först på högkonkurrerade sökord hos Google.

Uppdatering: 2016-11-22

Vi testade att bara låta artiklarna ligga helt utan externt tryck, vi delade i våra knappt gillade sociala grupper men lyckades ändå uppnå bästa resultat på de sökord vi siktade på. Vi valde förvisso inte högkonkurrerade denna gång men det är inte heller något någon ska göra, om man inte vill behöva betala för köpta IN-länkar utav byråer. Alternativt letar sig till en hel del etablerade samarbetspartners. Det hela handlar egentligen bara om hur mycket tid du är villig att lägga ner. Vi finns nu först på sökningar vid ”Synas först på google” och ”Spara pengar marknadsföring”. Vi ligger även väldigt bra till för att klättra till första placering på ”först på google”.

[lbmn_postpagination]

Om oss

Vi är en digital helhetsbyrå som bildats av personligheter med bakgrund från några utav nordens största mediagrupper.

Begär en gratis offert

Vi erbjuder professionella SEO-tjänster som hjälper webbplatser att öka sin organiska sökpoäng drastiskt för att konkurrera om den högsta rankingen, även när det gäller mycket konkurrenskraftiga sökord.

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev

webbshop

Starta webbshop – Professionell, Kvalitativ, Enkel & Gratis

Funderat på att starta en webbshop? Många upplever det som ett stort…
Läs mer
Billig Hemsida

Billig Hemsida

Billig Hemsida. "If you wish to make an apple pie from scratch,…
Läs mer
Spara Pengar på marknadsföring

Spara pengar på marknadsföring – Från 190.500kr till 876kr

"A person who stops advertising to save money is like a person who stops…
Läs mer
Pokemon GO

Pokémon GO – Världssuccé eller fuskflopp?

"Pokémon Go (stiliserat som Pokémon GO) är ett platsbaserat spel med förstärkt…
Läs mer

Livetime 1.0 – Välkomna

Livetime 1.0 kom lite tidigare än förväntat, inget vi klagar över. Semestermånaderna…
Läs mer
 
 
 

Leave A Reply

Your email address will not be published.