Marknadsföring, Sökmotoroptimering, Design & Utveckling

Google byter till ”mobile-first” – det här behöver du veta

Google Mobile firstOm du försöker hålla dig uppdaterad kring söktrender, SEO och webbutveckling har du säkert hört talas om Googles planer på att gå över till ett mobile-first-index för sin sökmotor. Vi har skrivit om det tidigare, men hittills har projektet varit i en experimentfas medan Google testat och tweakat exakt hur de vill att det ska fungera. Under 2018 kommer det dock att rullas ut skarpt överallt och mobilt kommer därmed att vara det primära sökindexet.

Att Google vill fokusera på mobila sökresultat är inte särskilt märkligt – antalet sökningar via mobila enheter har passerat antalet som görs via skrivbordet. Och i takt med att användarmönstren förändras, måste förstås sökmotoralgoritmer göra detsamma.  Och även om Google hävdar att störningarna i rankingen ska bli minimala kan övergången till mobile-first givetvis innebära en hel del förändringar för olika aktörer på nätet. Här går vi igenom några grundläggande saker du bör veta om det nya mobila sökindexet.

Så, vad handlar det här om egentligen?

Först lite bakgrund: Google samlar information om varje webbsida i en massiv katalog, som kallas ett index. Detta index använder sökmotorn sedan för att formulera och visa sökresultat för alla upptänkliga sökningar som användarna gör. Fram tills nu har Google tittat på webbsidor genom ögonen på en skrivbordsanvändare, och även om man har betraktat mobila webbsidor som lika viktiga har de ur ett indexperspektiv varit sekundära till skrivbordsversionerna. Nu vänder Google helt enkelt på steken och den mobila versionen av varje sida blir den primära sidan som ska indexeras, medan skrivbordsversionerna blir sekundära.

Enkelt uttryckt kommer Google som sagt att byta sitt primära sökindex från den klassiska skrivbordsvarianten till ett mobilt inriktat index. Det innebär att när Googles sökmotor crawlar, läser och rankar en webbplats/webbsida i sitt index, gör den det primärt utifrån ett mobilperspektiv.

Det här är inte heller första gången Google rullar ut en uppdatering som syftar till att möta de ökande behoven hos mobilanvändarna. Mobilegeddon och dess uppföljare släpptes 2015 respektive 2016 för att uppmuntra alla till att göra nätet till en ”mer mobilvänlig” plats, och även innan det arbetade Google hårt för att belöna webbplatser som erbjöd god mobil kompatibilitet.

Vad räknar då Google som mobilvänligt? Den enkla definitionen är en webbsida som visas ”korrekt” på en mobil enhet. I grunden bryr sig Google bara om att användare hyfsat snabbt kan ladda alla delar av innehållet på din sida, läsa texten utan att behöva zooma eller bläddra och enkelt interagera med knappar och menyer.

Men vad händer om jag inte har en mobilvänlig webbplats?

Webbmasters och SEO-folk tenderar att drabbas av panik varje gång Google gör en stor förändring. Den här gången är det dock inte säkert att du ens behöver oroa dig. Många webbplatser påverkas inte ens av Googles nya index. I ett nötskal handlar det här om att förbättra användarnas sökupplevelse på mobilen. Många mobila webbplatser är tyvärr fortfarande svåra att använda, dåligt strukturerade med ett svåråtkomligt innehåll. Sådana sidor kommer sannolikt att straffas när det nya indexet rullas ut.

Å andra sidan, om din mobila webbplats erbjuder samma kvalitet och användarupplevelse som skrivbordssidan, behöver du inte oroa dig nämnvärt för det nya indexet. Det enklaste sättet att se till att du är på den säkra sidan är att använda en responsiv webbdesign som håller din kod och ditt innehåll konsekvent över alla enheter. Om du redan har en responsiv webbplats, är chansen stor att du inte behöver ändra någonting alls.

Kom också ihåg att indexet är mobile-first och inte mobile-only. Google kommer fortfarande hitta och visa din webbplats även om du bara har en skrivbordsversion av den. Du behöver med andra ord inte drabbas av den där totala paniken. Men om du inte har en mobilvänlig webbplats idag, så kan vi krasst säga att du har andra problem att oroa dig för än förändringar i Googles sökindex. Du ska rent ut sagt skämmas lite om du år 2017 har en webbplats som inte är mobilvänlig. Även om Googles övergång till ett mobile-first-index inte skulle medföra några kraftiga negativa konsekvenser, så kvarstår ändå faktumet att du aktivt ignorerar över 55 procent av webbens användare. Att investera i en responsiv sajt kommer därför att löna sig på alla sätt.

Responsiv webbplats

Med en responsiv webbplats som håller kod och innehåll konsekvent mellan plattformar behöver du inte oroa dig särkilt mycket för Googles förändring.

Vad händer om innehållet skiljer sig åt mellan min mobil- och skrivbordssida?

Om din mobila webbplats har mindre innehåll än skrivbordsversionen, kan det faktiskt vålla vissa problem, beroende på hur stora avvikelserna är. Google kommer som sagt i första hand att ”se” på mobilversionen av din webbplats. Om du har mindre innehåll på en specifik mobil sida än på skrivbordsversionen av samma sida, kommer Google troligtvis bara att se, och ranka, mobilversionen med mindre innehåll.

Så om väsentliga delar av ditt innehåll de facto saknas i mobilen, bör du överväga att åtgärda detta innan den officiella lanseringen av mobile-first-indexet. Det är förvisso inte så att Google inte hittar ditt innehåll på ett eller annat sätt, men det är lika bra att vara proaktiv för att förhindra felaktig tolkning av vilket innehåll som är prioriterat och vilket som inte är det. Även här elimineras problemet av en korrekt byggd responsiv webbplats, vilket också är Googles rekommendation, eftersom innehållet då är detsamma på en sida oavsett om den besöks via mobilen eller via skrivbordet. Detta går förstås att åstadkomma manuellt med andra mobila implementeringar, men då finns samtidigt större utrymme för att göra fel.

Och om jag har mycket innehåll ”dolt” eller expanderbart i flikar, tabeller och liknande?

Google har tidigare klargjort att på skrivbordsversionen av en webbplats kommer dolt eller expanderbart innehåll inte att värderas särskilt högt. Detta gäller dock i betydligt mindre utsträckning i mobilen – och inte alls om det är gjort för att förbättra användarupplevelsen. Tanken är att den typen av innehåll är meningsfullt i mobilen, på ett sätt som det inte är på skrivbordet. Dessa typer av element blir allt vanligare för mobila användarupplevelser, så om din avsikt är att enkelt tillhandahålla vad användarna letar efter utan att tvinga dem att dem söka genom dolda menyer, förstora upp element och liknande, kommer Google snarare att gynna dig i rankingen.

Men det här behöver alltså inte påverka min webbplats Google-ranking?

Det förefaller trots allt vara lite oklart. Google har uttryckt specifikt att detta inte kommer att ändra den övergripande rankingen, och att man strävar efter minimal förändring i rankingen. Samtidigt har Google redan sedan tidigare varit tydliga med att de uppskattar och uppmuntrar mobilvänliga webbupplevelser.

I det nuvarande indexet, som de flesta kommer att fortsätta att få sina sökresultat från, indexeras skrivbordsinnehållet och används för att visa listor för både mobil- och skrivbordsanvändare. Ett speciellt mobilrankingssystem används sedan för att visa innehållet i Googles mobila sökindex. Innehåll som inte är mobilvänligt fungerar där inte lika bra, och får därför sämre ranking – men så fungerade det som sagt redan tidigare.

I det nya mobile-first-indexet, som vissa användare kommer att få resultat från när Google rullar ut det, indexeras mobilt innehåll direkt och används för att visa sökresultat för både mobil-och skrivbordsanvändare. Därefter appliceras Google ”mobile friendly”-rankingsalgoritm, precis som med nuvarande system, på mobilvänliga sidor och ger dem en rankingboost. 

Tänk också på att mobile-first-indexet inte påverkar vad Google anser vara mobilvänligt – det är redan fastställt. Med andra ord handlar det här inte om några revolutionerande jätteingrepp i hur Google rankar webbplatser, vilket många tycks frukta, men vissa webbplatser kan trots det komma att straffas (vilket de förmodligen skulle ha gjort oavsett).

Google kommer alltså att ha olika index för mobil och skrivbord?

Så småningom planerar Google att bara ha ett index, baserat på det mobila innehållet, för att visa sökresultat för både mobil- och skrivbordsanvändare. Men under den här utrullningsperioden kommer det alltså att finnas två, ett mobilt och ett för skrivbordet. En grupp användare kommer att få resultat från det nya mobile-first-indexet. Det är inte något som någon kommer att kunna styra, och de allra flesta lär sannolikt inte heller kunna förstå vilket sökindex de faktiskt använder.

Och vem vet, om det nya indexet inte anses vara tillräckligt användbart kan Google alltid gå tillbaka till att prioritera skrivbordsindexet. Man har trots allt kallat mobile first-indexet ett ”experiment”. Vi bedömer dock den sannolikheten som rätt låg.

Hur förbereder jag mig om jag inte är mobilvänlig idag?

Följ dessa steg om din nuvarande webbplats inte är mobilvänlig:

• Läs igenom Googles blogginlägg om den stundande förändringen

Du kan aldrig ha för mycket information om ett ämne och Googles blogginlägg ger lite mer bakgrund och förståelse. Google har varit öppna med varför man gör den här förändringen och den här snabba läsningen är en bra utgångspunkt för att komma underfund med hur mycket du behöver göra – om du behöver göra något alls.

• Använd responsiv design

Det viktigaste först. Byt till responsiv webbdesign, så vet du att koden på din webbplats hålls konsekvent, oavsett vilken enhet någon använder för att visa den. Din HTML förblir densamma för alla enheter. Det enda som ändras är din CSS, så att din webbplats ser bra ut på olika skärmstorlekar.

Det är också mindre troligt att det medför tekniska problem än andra lösningar, som till exempel att ha en separat mobil webbplats. Om du redan idag säkerställer att du har en bra responsiv sajt som följer alla Googles rekommendationer, behöver du nog inte oroa dig för något annat på den här listan när det nya mobile first-indexet rullas ut.

• Kontrollera ditt innehåll

Om du inte hinner eller har möjlighet att ordna en helt responsiv webbplats i tid innan det nya indexet rullas ut är det näst bästa du kan göra att se till att mobilinnehållet är detsamma som skrivbordsinnehållet. Skala inte ner på innehållet så att det passar på en mindre skärm – mindre innehåll betyder oftast färre sökord för Google att ranka. I princip all information som besökare kan hitta när de besöker din webbplats från skrivbordet bör också vara tillgänglig när de håller en mobil enhet i handen.

Tänk på vad vi skrev ovan om att Google inte straffar dig för att din mobilversion av webbplatsen gömmer innehåll i utökade sektioner som exempelvis flikar. För mobila användare är dessa funktioner ofta avgörande för användarupplevelsen, eftersom de gör webbplatser organiserade och enkla att navigera på en liten skärm. Se bara till att ditt dolda innehåll är tydligt uppmärkt och lätt att hitta.

• Se över de tekniska detaljerna

När du går igenom innehållet på din mobila webbplats, ägna också lite tid åt att säkerställa att webbplatsens arkitektur är sund. Det ska vara enkelt för användare att lokalisera och navigera till olika delar av din webbplats. Viktigast av allt är att kontrollera att alla dina interna länkar fungerar. Massor av mobila webbplatser har problem med döda eller ickefungerande interna länkar. Detta skapar inte bara huvudvärk för dina besökare – det hindrar också Googles sökrobotar från att indexera alla dina sidor på ett optimalt och korrekt sätt.

Ta även en titt på dina strukturerade data. Det är en viktig komponent, både när det gäller att berätta för Google vad din webbplats handlar om och för att organisera din information i sökresultaten, men många mobila webbplatser använder inte strukturerade data på ett bra sätt.

Använd inte heller onödig uppmärkning, eftersom det kan slöa ner din webbplats. Om du behöver hjälp med att uppdatera dina strukturerade data och gå igenom sidorna på webbplatsen, kan Googles hjälphanterare vägleda dig genom processen.

Sist men inte minst, om du inte har gjort det ännu, verifiera din mobila webbplats på Google Search Console. Detta gör det att Google kan hitta och indexera din mobila webbplats istället för din skrivbordsversion.

• Testa, testa, testa. 

Google erbjuder som sagt nyttiga testverktyg helt gratis. Använd dem så blir ditt liv lite lättare.

– Kontrollera din webbplats mobilvänlighet med Googles Mobile-Friendly Test.

– Sök efter fel i din strukturerade uppmärkning med hjälp av Structured Data Testing Tool.

– Använd verktyget Fetch as Google  för att titta på din webbplats genom ögonen på en sökrobot. Se till att den kan se allt du vill att den ska se. Titta på förhandsgranskningen – resultatet som visas är sannolikt vad Google kan se och indexera från din mobila webbplats. Om innehåll saknas bör du se över hur du kan fixa det och sedan köra verktyget igen.

– Kontrollera hastigheten på din mobila webbplats med Googles verktyg för Google’s PageSpeed Insights Tool.

Sammanfattning

Googles nya mobile-first-index kommer förvisso att förändra Internet, men det betyder inte att du måste ändra hela din SEO-strategi och bygga om hela webbplatsen från grunden (hoppas vi, i alla fall). Börja istället tänka som Google, och betrakta din webbplats, främst ur en mobilanvändares perspektiv. Fokusera på att göra din mobila webbplats så informativ, användarvänlig och strukturellt sund som möjligt. Med lite förberedelse behöver du absolut inte stressa över förändringen, och din ranking kan till och med förbättras.

 

 

 

 

 

 

 

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från: Klicka här för att gå till orginal