Marknadsföring, Sökmotoroptimering, Design & Utveckling

Svensk e-handel tokökade under 2017

e-handelSvenskarna handlar allt mer på nätet. Enligt statistik från ehandel.se ökade försäljningen under förra året med hela 21 procent jämfört med 2016, och då ska vi ändå ha i åtanke att 2016 ökade försäljningen med 15 procent mot 2015 – som i sin tur ökat med 23 procent jämfört med 2014. Som ni förstår går det snabbt nu.

Intressant är att kika närmare på hur försäljningen ökade och minskade utspritt över året. De av oss svenskar snabbt anammade amerikanska ”traditionerna” Black Friday och Cyber Monday gjorde november till årets starkaste månad försäljningsmässigt – något som också märktes av då ett oförberett Postnord drabbades av kaos och inte kunde hantera den kraftigt ökade flodvågen av paket som beställts på nätet. Även sommarmånaderna juni och juli gick oväntat bra med en 29-procentig ökning i försäljning medan påskmånaden april var årets sämsta. I december ökade försäljningen med 19 procent, vilket förstås är en markant uppgång från redan höga nivåer.

Köp via mobilen dominerar

Överlag visar rapporten en oerhört kraftig trend att allt fler handlar på nätet. Orderingångarna totalt under året ökade med 24 procent och antalet besök på svenska onlinebutikers webbplatser ökade med 20 procent. En annan intressant, men ganska väntad, aspekt på e-handel är att 2017 blev det första året då både antal köp och försäljningsintäkter dominerades av mobiltelefoner – under året stod mobilen för 52 procent av intäkterna. Andelen av de totala intäkterna minskar således för både datorer och surfplattor medan mobilhandel ökar kraftigt.

Men även om e-handeln alltså växer så att det knakar i Sverige, ligger vi ändå lite i lä jämfört med en del andra länder. Det framgår av en ny undersökning från analysföretaget AudienceProject där man analyserat e-handeln i Europa och USA. Totalt har över 1,5 miljoner internetanvändare tillfrågats.  I Sverige handlar 71 procent av befolkningen något på nätet minst en gång i månaden, med det är vi bäst i Norden (där snittet ligger på 62 procent) men en bit efter både USA och Storbritannien där omkring 80 procent svarar ja på frågan. En förklaring till det är förstås Amazons starka ställning som det självklara förstavalet för onlineshopping.

Undersökningen visar också att kvinnor, med undantag för USA, handlar mest online men att handlandet är relativt spritt över åldersgrupper. Även AudienceProjects undersökning visar en kraftig tillväxt för shopping via mobilen.

Läs hela ehandel.se:s rapport här.
Läs hela AudienceProjects undersökning här.

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från: Klicka här för att gå till orginal