Arbeta hemma – miljö, ergonomi och utrustning

stretchEtt par månader har passerat sedan många svenska arbetsgivare och arbetstagande först behövde ställa om sin jobbsituation utefter den rådande Coronapandemins krav. Allt fler har börjat se de positiva effekterna av att arbeta hemma, men något som dock ofta hamnar i skymundan är den ergonomiska aspekten av distansarbete.

Arbetsgivarens ansvar

Visste du att arbetsgivaren har ett ansvar för din arbetsmiljö även när du jobbar på distans? Enligt Arbetsgivarverket måste arbetsgivaren ta hänsyn till både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön när de anställda ska arbeta hemma. Däremot finns det inga allmängiltiga regler kring exakt vad det är arbetsgivaren ska stötta sina anställda med, utan det ska göras upp inom varje enskilt företag.

Att stötta som företag

Realistiskt sett kan arbetsgivaren givetvis inte åka runt till alla sina distansanställda och kolla så att deras arbetsmiljö är säker och ergonomiskt utrustad. Men då eventuella arbetsplatsolyckor i hemmet ändå ska rapporteras in till företaget bör man som organisation vara förberedd på oförutsedda händelser.

👉 Läs mer om hur man som organisation kan underlätta distansarbetare

Den anställde är i sin tur skyldig att hålla en god kommunikation med ansvariga och rapportera in eventuella olyckor. Ett tips är att man som företag sätter ihop ett team som ansvarar för distansarbete och som är en första kontaktpunkt för de anställda. Teamet bör innehålla personer med olika nyckelkompetenser som ansvarar för olika områden.

Freedesk höj- och sänkbara skrivbord är ett utmärkt val.

👉 Ange rabattkoden svenskanomader och få 20% rabatt + fri frakt vid beställning av Freedesk Desk Riser Lite Compact (gäller t.o.m. 2020-08-31).

Använd ordentlig utrustning

Att ständigt arbeta från sin laptop är inte bra för varken rygg, nacke eller axlar. Ska man arbeta hemma en längre tid kan det därför vara värt att investera i ordentlig utrustning, så som en extern skärm med tillhörande mus och tangentbord.

💡Företaget Automattic som ligger bakom bl.a. WordPress är stora förespråkare för distansarbete. De erbjuder att sponsra sina anställda med skrivbord, stol och skärm för att skapa en så god arbetsmiljö som möjligt i hemmet.

Variera din arbetsställning

När man jobbar hemifrån lockar alltför ofta soffan eller sängen som arbetsplats. Av flera olika anledningar är dessa två inte de ultimata ställen att få jobb gjort, inte minst ur en ergonomisk synpunkt. Variera gärna mellan olika arbetsställningar under dagens gång och undvik att fastna i den där dumma, men ack så bekväma, “liggsittningen” som vi alla känner till allt för väl.

Ta pauser och rör på dig

Sist men inte minst – se till att rör på dig under dagen. Ta pauser och försök få lite frisk luft. Promenader, en vända på gymmet eller en cykeltur till mataffären, all form av fysisk aktivitet gör arbetet lättare och får en att må både fysiskt och psykiskt bättre.


👉 Se hela vår guide och alla våra bästa tips för att jobba hemifrån
👉 Behöver ditt bolag coaching, support och/eller rådgivning i övergången? ✉ Mejla oss

Inlägget Arbeta hemma – miljö, ergonomi och utrustning dök först upp på Svenska Nomader.

Du kanske gillar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More