Din viktigaste text – så får du din ”om”-sida att skina

om ossPå oerhört många webbplatser är det en enstaka sida som sticker ut som den mest besökta – men trots det är det ofta en sida som behandlas minst sagt styvmoderligt och ibland till och med ignoreras. Vi pratar förstås om ”Om oss/mig”-sidan, som definitivt förtjänar all din kärlek och eftertanke när du skapar den.

”Om”-sidan presenterar dig och ditt företag för besökaren, bygger intresse och inte minst skapar tillit. Att driva företag på Internet är som du vet alltid en strid mot andra webbplatser som säljer liknande varor och tjänster. Din ”om”-sida måste därför vara unik för just dig. Den är platsen för att berätta din historia och förmodligen din bästa möjlighet att skapa en relation med besökare. Så krita inte bara ner samma tråkiga opersonliga fakta som allt för många gör. Var kreativ och ha roligt och visa den spännande personligheten i ditt företag och människorna bakom. Här kommer några goda råd på vägen!

Berätta din historia

Finns det en intressant anekdot om hur verksamheten startade? Dela med dig av den. Alla älskar en bra historia. Anekdoterna sätter ett mänskligt ansikte på vad som annars skulle vara en försäljningssvada eller bara en tråkig och opersonlig sida. Fakta må vara viktiga, men det är berättelser man kommer ihåg! Var personlig och ärlig. Känns det tungt att skriva detta själv, anlita en bra skribent och låt dig bli intervjuad.

Undvik att det BARA handlar om dig

Självklart ska du som sagt berätta ditt företags historia. Besökare är nyfikna på att lära känna dig, vad du gör och hur du kan göra deras liv bättre. Men undvik för allt i världen att bara bara skryta om ditt företags förträfflighet, prestationer och utmärkelser. Fokusera på att förklara vad din verksamhet gör och vilka värderingar ni har. Undvik generiska nyckeltal och visa i stället upp din personlighet. Om du har fastnat, testa svara på dessa frågor när du skapar din ”om”-sida:

• Hur startade ditt företag?
• Vem/vilka är grundarna?
• Vad gav dig idén att starta ditt företag?
• Vilka är företagets kärnvärden?
• Vad motiverar er som företag?
• Vad skiljer er från era konkurrenter? 

Undvik för mycket information

Du skriver inte ”Pestens tid (extended version)” här. Din ”om”-sida bör vara relativt kortfattad, helst inte mer än några hundra ord. Om du har problem med att banta ned din ”om”-sida, bör du ha i åtanke att de flesta människor inte har tid eller tålamod att läsa stora textblock, särskilt inte i en smartphone (som idag står för över hälften av trafiken). Testa gärna själv hur det känns att läsa din sida i mobilen.

Med det sagt kommer vi till nästa punkt. För att att ge dina besökare ett optimalt första intryck på dina besökare, bör du förutom att hålla ner textmassan även dela in det i kortare stycken, använda rubriker på lämpligt sätt, organisera med punktlistor och alltid försöka lätta upp sidan med relevanta foton, grafik eller videoklipp.

Vi lever i en visuell värld och den mänskliga hjärnan behandlar visuellt innehåll 60 000 gånger snabbare än text. Många skummar text, eller läser bara tillräckligt för att få en grundläggande överblick. Bilder tar dock upp uppmärksamhet, så leta efter möjligheter att lägga grafik och foton som är relevanta för ditt företag. Men inga bildbanksbilder! På ”om”-sidan vill du inte använda något generiskt. Besökaren vill lära känna dig, inte modellen som poserar framför en perfekt bakgrund. Lägg däremot gärna in foton på dig själv, företagets verksamhet eller arbetsmiljö. Låt bilderna visa varför du älskar det du gör!

Bygg upp förtroendet

Innan internet fanns skedde de flesta affärstransaktioner efter ett möte ansikte till ansikte. Den potentiella kunden kunde prata med en säljare eller företagsägare för att lära sig om företaget och avgöra om hen kände sig bekväm att göra affärer med dem. Så fungerar det inte på nätet, där allt så klart sker utan ett personligt möte.

Av den anledningen måste din ”om”-sida göra mer än att enbart kommunicera vad som är speciellt med ditt företags produkter eller tjänster – du måste också bygga upp en tilltro, för utan förtroende får du heller aldrig tillträde till besökarnas plånböcker. Ge besökarna en titt bakom kulisserna. När de lär känna dig, kommer de att gilla dig (förhoppningsvis). Och om de gillar dig, kommer de att lita på dig. Och om de litar på dig, kommer de som sagt att vara mer benägna att vilja göra affärer med dig.

about us

Tänk på vem du vill nå

När du skriver din ”om”-sida, tänk alltid på vem som mest sannolikt kommer att läsa den. Föreställ dig dina potentiella kunder, vad de jobbar med, ålder, utbildning och alla faktorer som kan tänkas spela roll för hur du formulerar dig. Vilka är dina kunders utmaningar, önskemål och behov?

Fråga dig själv hur du ska kunna göra dem så intresserade som möjligt av både dina produkter eller tjänster och dig som företag. Precis som ett tidnings- eller tv-program är utformat med en viss typ av läsare eller tittare i åtanke, måste din ”om”-sida tala dina besökares språk. Din copy-text får med andra ord inte var stel, långdragen och byråkratisk om du vill attrahera artonåriga skateboardåkare och inte skämtsam och fylld med slang om du säljer begravningskransar.

Tänk på vad som är viktigast för dina potentiella kunder och gör den informationen mest framträdande. Kanske är det dina professionella uppgifter, till exempel din utbildning, licenser, utmärkelser och långa erfarenhet? Eller tvärtom, att du börjat utan ett öre eller högskolepoäng i kappsäcken? Eller kanske var det din vision om att förbättra världen som gjorde att du startade ditt företag? Vad det än må vara som är din styrka, se till att lyfta det på ett trovärdigt sätt.

Och kom ihåg att absolut ingen vill läsa en ”om”-sida som ser ut som ett enda långt CV. Upptas allting av ren fakta blir det fort tråkigt. Du kan garanterat hitta på något lite roligare!

Var alltid autentisk

Vissa företag väljer att skriva sin ”om”-sida som om en objektiv tredje part har lämnat informationen. Det här tillvägagångssättet framstår ofta som stelt och distanserande. När allt kommer omkring vet alla att ”om”-sidan är skriven eller åtminstone godkänd av webbplatsens ägare. Corporate-copy är per definition tråkig. En besökare på din webbplats vill veta att en riktig människa står bakom verksamheten. Använd därför alltid ”jag” eller ”vi” när du kommunicerar om företaget.

Försök att förmedla den passion du känner för ditt företags produkter eller tjänster. Var uppriktig och personlig när du berättar om ditt varumärke. Det är inte fel att låta din personlighet skina igenom. Du kan fortfarande vara professionell samtidigt som du är avslappnad, eller till och med humoristisk – det viktigaste är att du är autentisk.

Men allt för utsmyckat och fluffigt språk kommer däremot inte att vinna några kunder åt dig. Det låter alltid konstruerat och falskt, och får oftare motsatt effekt.

Lyft fram dina värderingar

Din ”om”-sida ska som sagt vara mer än bara ditt företags CV. Det ska beskriva vem du är. Förklara dina värden och varför den produkt eller tjänst du erbjuder är viktig för dig.

Om ditt företag ägnar sig åt välgörenhet i någon form, är det här ett det rätta stället att lyfta det lite extra. Kanske donerar du en viss procent av intäkterna, sponsrar ungdomsidrott eller har instiftat ett eget stipendium. Berätta hur glad du är över att ha ett företag som gör det möjligt för dig att bidra till sådant som du bryr dig om.

Glöm inte ”social proof”

Så kallad ”social proof” är kort och gott ett bevis på att du är vad du säger att du är. Det är förmodligen det mest effektiva sättet att skapa trovärdighet och bygga upp förtroende och auktoritet. Det är en värdefull valuta på nätet och kan vara ganska avgörande för dina besökare vilja att göra affärer med dig. Varför? Därför att människor tenderar att lita på andra människor och oberoende experter/tester. Lägg därför gärna med bra referenser, omnämnanden i media, betyg på betygsajter eller testresultat.

Men skryt inte i onödan här, det räcker gott med att konstatera fakta att det du gör uppskattas och uppmärksammas. Och inkludera länkar så att dina besökare själva kan kolla upp testet eller reportaget eller vad det nu är du hänvisar till. Om du tillhör någon branschorganisation i din bransch eller i ditt geografiska område, till exempel den lokala handelsorganisationen, kan du även inkludera detta.

Kontaktvägar och sociala medier

Slutligen, lägg alltid med kort info om hur kunden enklast kan kontakta dig (även om du förmodligen har en separat ”kontakt”-sida med snarlik info). En kund som vill  lära känna dig kanske dessutom vill spana in dina sociala nätverk, som Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram eller YouTube. Detsamma gäller din blogg. Inkludera därför tydliga ingångar med länkar och följ-knappar. Det kan i sin tur ge ytterligare en dimension av ditt företags personlighet och stärka ditt varumärke ytterligare. Glöm därför inte att vara konsekvent i ton och värderingar på alla dina plattformar!

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från Klicka här för att gå till orginal

Du kanske gillar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More