DuckDuckGo fortsätter sitt segertåg

duckduckgo privacyVi kan inte sticka under stol med att vi gillar projekt som DuckDuckGo – sökmotorn som tar integritet på allra största allvar. Och vi är inte ensamma. DuckDuckGo växer nämligen snabbare än någonsin. Häromdagen meddelade man att en rejäl milstolpe passerats – i sökmotorn ställs nu i genomsnitt 30 miljoner sökfrågor varje dag. Det motsvarar en femtioprocentig tillväxt.

”Vi har växt med ungefär femtio procent per år ganska konsekvent, så på makronivå är det inte alltför förvånande, bara att siffrorna nu blir större”, skriver Gabriel Weinberg, grundare av DuckDuckGo, på Twitter.

Och Weinberg har verkligen rätt i att siffrorna för tillväxten har en minst sagt imponerande acceleration nu. Det tog DuckDuckGo sju år från lanseringen 2008 att nå ett genomsnitt på 10 miljoner dagliga sökningar och ytterligare två år att kliva över 20 miljoner. Och nu har man på mindre än ett år alltså passerat 30 miljoner.

Jämfört mer de miljardtals sökningar som trillar in hos Google varje dag är DuckDuckGos marknadsandel förstås knappt synlig med mikroskop, men tillväxten är ändå ett tydligt tecken i tiden på att allt fler människor dels oroar sig för sin intergritet och dels ser sig om efter alternativ till de stora giganterna på nätet, som idag har vad som närmast är att betrakta som en monopolställning på sina respektive områden. De senaste årens avslöjanden om hanteringen av användardata tillsammans med nya lagstiftningar kring personuppgifter och integritet har också ökat allmänhetens medvetenhet om onlinesäkerhet och risker. Den stora skillnaden jämfört med Google (och Bing, för den delen) är att DuckDuckGo inte samlar in och använder användar- och beteendedata för riktade annonser, från både sig själva och från tredje part, och att man inte placerar några cookies eller dylikt hos sina användare.

Nya integritetsstärkande produkter

Och DuckDuckGo satsar hårt på fortsatt tillväxt för sitt integritetscentrerade initiativ. Tidigare i år lanserades både nya mobilappar och Privacy Essentials, en svit produkter avsedda att värna om användarnas integritet överallt på nätet. Bland annat genom att informera besökaren av en webbplats om hur många ”dolda” spårningsverktyg som körs på webbplatsen.

– Vår vision har varit att sätta standarden för förtroendet på nätet. Hittills har vi varit fokuserade på sökmotorn eftersom det är väldigt svårt att konkurrera med Google på deras kärnmarknad. Men nu när vi känner att vi kan hantera det gör vi framsteg i vår bredare vision att skydda människor över hela nätet. Vad vi verkligen försöker göra är att gå bortom en sökruta. Vad vi insåg genom att prata med människor, särskilt under de senaste två åren, är att integritetsriskerna uppmärksammas mycket mer idag. Folk vill verkligen ha en vanlig, enkel lösning för ökad integritet, sa Gabriel Weinberg i en längre intervju i samband med att Privacy Essentials lanserades.

DuckDuckGos vision kan väl vackert sammanfattas i vad företaget skriver i ett pressmeddelande i samband med att den senaste milstolpen passerades:

”Vi tror på ett Internet som inte känns så läskigt, och att få den integritet du förtjänar online borde vara lika enkelt som att dra ner persiennerna.”

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från Klicka här för att gå till orginal

Du kanske gillar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More