GDPR utmaning för Google – döms att betala dryga böter

Google får gdpr-böterAtt GDPR skulle vålla problem för många amerikanska nätjättar förutspådde många. Inte minst i frågan om hur pass transparenta de är i fråga om att upplysa sina användare om och hur persondata samlas in, lagras och används. Nu har den första bilan fallit över Google, när den franska GDPR-tillsynsmyndigheten CNIL (Commission nationale de l’informatique et des libertés) dömt ut en nätt liten böteslapp på 50 miljoner euro (motsvarande drygt en halv miljard kronor) för att sökjätten brustit i att informera om hur persondata används, och i sitt förfarande för att få användarnas godkännande till att Google riktar personliga annonser mot dem.

”Det beslutade beloppet och böternas offentlighet är motiveras av allvarligheten i de överträdelser som konstaterats beträffande de grundläggande principerna i GDPR: öppenhet, information och samtycke”, menade CNIL i ett uttalande i samband med att bötesbeloppet ofentliggjordes.

Google å sin sida, intog denna gång ett ödmjukt förhållningssätt och skriver i ett uttalande: ”människor förväntar sig höga krav på öppenhet och kontroll från ossVi är djupt engagerade i att uppfylla dessa förväntningar och kravet på samtycke från GDPR.”

Böterna som CNIL utfärdade följde efter klagomål från två icke-statliga organisationer, None Of Your Business (NOYB) och La Quadrature du Net (LQDN), som ska ha samlat ihop ett mandat av 10 000 personer att driva ärendet mot Google.

Fler GDPR-utredningar väntar

Många förutspår att det här bara är början för främst USA-baserade nättjänster som används av miljontals EU-medborgare. Och det är just frågan kring hur de hämtar samtycke och hur transparenta de är med användningen av persondata som är det heta potatisen.

I slutet av förra hösten skrev vi till exempel om att konsumentorganisationer i Sverige, Norge, Nederländerna, Grekland, Tjeckien, Polen och Slovenien gått samman och anmält att Googles användning av de inbyggda funktionerna ”platshistorik” och ”webb- och appaktivitet” bryter mot GDPR. Och nu meddelar Datainspektionen, som är Sveriges så kallade tillsynsmyndighet för GDPR-frågor, att man inleder en granskning av sökjätten.

– Det här är klagomål som lyfts fram av flera europeiska konsumentorganisationer och som potentiellt berör en stor mängd personer. Därför vill vi utreda detta för att säkerställa att Google har följt reglerna i dataskyddsförordningen, skriver Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin i ett pressmeddelande.

I den skrivelse till Google som Datainspektionen publicerat framgår att myndigheten vill ha svar på elva specifika frågor, däribland hur Google motiverar insamlingen av data, hur man fått godkänt av användarna och hur dessa data skyddas.

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från Klicka här för att gå till orginal

Du kanske gillar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More