Klubbat: E-handlare måste sälja till hela EU

Online-shoppingFör ett tag sedan skrev vi om EU-kommisionens slutförslag om att alla e-handlare ska vara skyldiga att sälja till kunder i alla länder i unionen, och därmed förbjuda så kallad geoblockering som baseras på var besökaren befinner sig rent geografiskt. Nu har EU-parlamentet röstat igenom förslaget med de förkrossande röstsiffrorna 557 mot 89 och den nya lagen kommer att träda i kraft under 2018.

Förslaget har mötts av kritik från många e-handelsorgan, främst för att det kan bli svårt att tillämpa rent praktiskt. Ett förbud mot geoblockering innebär alltså att en kund i ett EU-land inte får hindras från att beställa en vara eller tjänst från en onlinebutik i ett annat land, och inte heller ska bli omdirigerade till andra webbplatser eller tvingas betala oskäliga extraavgifter. En lite märklig bakdörr för e-handlare är dock att man inte åläggs leveranskrav utan kan hänvisa till uthämtning i fysisk butik eller lager i vilket EU-land som helst – med andra ord går det alltså att kringgå ”jobbiga” leveranser genom att göra det så krångligt och dyrt som möjligt för kunden.

Lagen omfattar som sagt inte bara köp av varor via nätet inom EU utan även tjänster som exempelvis hotellbokningar, köp av biljetter till olika evenemang eller hyra av bil. Undantag görs däremot för en hel del tjänster som innefattarupphovsrättsskyddat innehåll (streaming av musik, film, onlinespel och liknande) men EU har lagt in en klausul om att man ska se över även dessa områden inom två år och besluta om lagstiftningen bör inkludera även dessa.

En färsk rapport från leveransjätten UPS visar också att väldigt många onlineshoppare i Europa beställer varor och tjänster från andra EU-länder. I rapporten har UPS undersökt shoppingvanorna hos tusentals kunder i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Polen och Spanien. Hela71 procent uppger att de regelbundet handlar från andra länder. 73 procent uppger att de har handlat från onlinebutiker inom Europa och 57 procent från onlinebutiker utanför Europa. Anledningarna till utlandsshoppingen är främst bättre priser och bättre utbud – mer än var tredje shoppare menar att de hittar unika saker på utländska onlinebutiker som de inte kan få tag på i sina hemländer.

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från Klicka här för att gå till orginal

Du kanske gillar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More