Nordisk e-handel växer snabbast i världen

E-handeln i Norden växer kraftigt
Handelsplattformsjätten Salesforce presenterade idag en global rapport där man analyserat shoppingvanorna hos drygt en halv miljard kunder över hela världen. För nordiska e-handlare är rapporten munter läsning.

Bara under det första kvartalet 2019 växte e-handeln i Norden med hela 25 procent – jämfört med den globala snittillväxten på 12 procent. De flesta länder som har en utbredd e-handel, som Tyskland och USA, låg runt snittnivån medan Storbritannien något förvånande inte såg någon tillväxt alls. E-handeln i Spanien växte däremot med 22 procent, medan Frankrike hade en svagare tillväxt på blott 4 procent.

Den övergripande trenden är föga förvånande att allt fler kunder handlar mobilt. Antalet köp med mobilen ökade med 34 procent under det första kvartalet – och i Norden ökade det mobila shoppandet med hela 67 procent. Dessutom ökade den mobila trafiken på e-handelssajterna med 40 procent. Globalt sker nu lika många köp från mobilen som från datorer, men i Norden har mobilen redan sprungit ifrån och hälften av alla köp sker nu mobilt (medan 38 procent sker från dator och 11 procent från surfplattor). Salesforce pekar på Nordens snabba anpassning till den mobila världen som en kraftigt pådrivande faktor till denna trend.

Handlar mer – men stannar kortare

Och vi nordbor handlar inte bara mer och oftare, vi spenderar också mer pengar per köp än övriga världen. Den genomsnittliga e-handelskunden i världen spenderade 2:97 dollar per besök hos en onlinebutik, medan nordiska shoppares snittinköp låg på 3:93 dollar per besök.

Och för e-handlare gäller det att så snabbt som möjligt fånga kundernas intresse. I Salesforces rapport framgår att tiden som de nordiska kunderna tillbringar på en e-handelssajt idag ligger på 4 minuter – vilket nästan är en halvering jämfört med 2017 då de i snitt stannade 7 minuter.

En annan intressant aspekt är kopplingen mellan sociala medier och en framgångsrik e-handel. Många e-handlare har lagt mycket krut på närvaro och annonser i sociala medier, men merparten tycks inte ha så mycket för sin ansträngningar (och pengar). Bara 4 procent av mobiltrafiken till nordiska e-handlare kom via sociala medier, vilket är den lägsta andelen på två år och långt under det globala genomsnittet på 8 procent.

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från Klicka här för att gå till orginal

Du kanske gillar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More