Så förbättrar du din avvisningsfrekvens

Förbättra din avvisningsfrekvensOm du i någon utsträckning börjat analysera trafiken på din webbplats (om du inte redan gör, så sätt igång) har du garanterat stött på begreppet ”bounce rate”, eller som vi säger på svenska: avvisningsfrekvens. Men vad är egentligen detta, och varför är det bland de viktigaste sakerna att hålla koll på?

När en besökare kommer till en sida (vilken som helst) på din webbplats, brukar detta kallas för ingångssida. Om besökaren sedan lämnar din webbplats utan att besöka andra sidor, kallas det för en studs (bounce), eller avvisning. Snabbt förklarat är avvisningsfrekvensen helt enkelt den andel av det totala antalet besökare som studsar. Du kan enkelt se din webbplats avvisningsfrekvens i Google Analytics. En hög avvisningsfrekvens kan vara ett tydligt tecken på att du gör något ”fel” med din webbplats. Ofta betyder det åtminstone att din webbplats inte är tillräckligt lockande och välorganiserad, och att den saknar tydliga ingångar och så kallade call-to-actions för att intressera besökarna och underlätta interaktionen med dem.

Avvisningsfrekvensen är ett viktigt mått på flera sätt. För oavsett vad du trott eller har hört, är huvudsaken inte att folk besöker din webbplats, utan hur de interagerar med den. Ju längre besökare stannar på din webbplats, desto mer tid har du på dig att förvandla dem till abonnenter eller kunder – vilket givetvis är ditt övergripande mål. Men, vad kan du då göra för att övertyga besökare att stanna och kika på fler sidor än den de landat på? Lyckligtvis finns det ett antal enkla och gratis sätt att förbättra webbplatsens avvisningsfrekvens och öka din chans till trogna kunder och lönsamhet.

• Skapa (bra, snyggt och konsekvent) innehåll

Att skapa (rätt) innehåll frekvent och konsekvent är ett av de bästa sätten att hålla kvar besökarna längre och få dem att besöka flera sidor. Användbart och engagerande innehåll kommer helt enkelt att driva trafik till din webbplats. Med ett brett utbud av till exempel informativa blogginlägg (vilket borgar för en ständigt ökande trafik) ökar också chansen att fler besökare fortsätter läsa och så småningom blir abonnenter eller kunder. Enligt en undersökning av HubSpot fick företag som publicerade 16 eller fler blogginlägg per månad cirka 4,5 gånger fler kunder än företag som publicerade noll till fyra inlägg i månaden.

Så, upprätta en innehållsplan som är konsekvent och som erbjuder något för alla i din tänkta målgrupp. Försök gärna variera innehållet med grafik, video, bildspel och liknande. Och glöm inte bort den så viktiga internlänkningen mellan dina olika relaterade inlägg (mer om länkning i en senare punkt). Det är ett effektivt sätt att förbättra avvisningsfrekvensen.

• Gör ditt innehåll mer tillgängligt med smart formatering

Har du någonsin klickat på ett blogginlägg eller en webbsida, bara för att mötas av en enorm, skrämmande vägg av text? Om så är fallet vet du redan hur avskräckande detta kan vara för läsare. Även om ditt innehåll är oerhört intressant och helt unikt, spelar det ingen roll om dina besökare skräms bort av en miserabel formatering.

Här är några sätt att göra innehåll mindre visuellt skrämmande:

• Luft mellan stycken

• Lämplig användning av rubriker och underrubriker

• Lämpliga bilder, videos och kompletterande grafik

• Listor och separata textrutor

Genom att följa ovanstående riktlinjer för formatering blir ditt innehåll mer tillgängligt och möjliggör också för läsaren att snabbt skanna eller skumma igenom innehållet för att identifiera delar som är mest relevanta för deras behov.

Men, däremot ska du inte överdriva detta genom att insistera på att använda en radbrytning eller en bild mellan varje liten mening – något som kan vara minst lika irriterande som stora textsjok.

• Snabba upp sidladdningen

Vi har nämnt vikten av att ha intressant och relevant innehåll på dina sidor, men det hjälper föga om laddningstiden är för lång. Av alla problem som en webbplats kan ha, är långsamma sidor förmodligen en av de absolut värsta. Det spelar ingen roll hur bra eller dåligt en sidas innehåll är om en användare måste vänta på att få att ta del av det (undersökningar visar att dagens användare förväntar sig en laddningstid på max 2-3 sekunder.

Detta gäller i extra hög grad i mobilen – därför bör snabbheten ges högsta prioritet. Det kan vara en högst avgörande faktor för att förbättra din avvisningsfrekvens. Så innan du ens börjar se över innehållet på dina sidor – säkerställ att dina besökare faktiskt kommer att kunna se dem inom en rimlig tid. Bedriver du någon form av e-handel kommer långsamma sidor utan undantag att kosta dig både kunder och intäkter.

• Använd sidofält, widgets, popups och banners sparsamt

Visst, du känner såklart att dina informativa sidor (som blogginlägg) är en idealisk plattform för att erbjuda relevant innehåll, kampanjer och annat material till din målgrupp – och det är svårt att hitta en blogg med intressant innehåll som inte samtidigt visar någon form av reklam eller erbjudanden. Men, om du fullständigt omringar ditt innehåll med annonser och blinkande budskap, är risken överhängande att du kommer att driva avvisningsfrekvensen i rakt motsatt riktning mot vad du önskar.

Säkerställ därför att alla länkar och widgetar känns som ett naturligt komplement till innehållet som besökaren landat på. Och agera varsamt med popup-fönster med erbjudanden om nyhetsbrev, events och undersökningar – ge besökaren lite tid att fördjupa sig i innehållet på din webbplats först. Tryck inte på för hårt, för fort.

Men, en typ av popup som kan vara väldigt givande att använda är så kallade exit-intent-popups, enkelt förklarat en popup som visas när besökaren de facto är på väg att lämna din webbplats. Där kan du exempelvis baka in ett schysst erbjudande i form av rabatt eller ett intressant whitepaper – eller fråga dem om deras upplevelse av besöket.

• Använd en relevant – och användbar – intern länkstruktur

Du har säkert hört och läst uppmaningar som förespråkar att du alltid bör inkludera dussintals interna länkar i ditt innehåll – och att detta är ett smart sätt att förbättra din avvisningsfrekvens. Även om den här strategin kan fungera bra, kan det också inverka negativt genom att ta fokus från ditt innehåll. Vi har alla sett webbplatser som länkar internt i var och varannan mening. Detta ser inte bara dåligt ut, det tenderar också att försämra användarupplevelsen av att befinna sig på en sida som på egen hand faktiskt erbjuder något av äkta värde.

Allt handlar i grunden om relevans. Om du har ett användbart innehåll som kompletterar eller fördjupar innehållet på den aktuella sidan, så ska du givetvis länka till detta. Men motstå frestelsen att internt länka till varje artikel i ditt arkiv och fokusera på att länka till användbara artiklar eller sidor som är relevanta och användbara för dina besökare. Att proppa varje text full med länkar gör snabbt att innehållet känns förvirrat och tröttsamt, och kan snarare få besökare att avstå från att klicka på några länkar överhuvudtaget.

• Satsa på en enda tydlig call-to-action

Precis som du bör skaffa ett grepp om vad din målgrupp vill ha innan du serverar dem ett specifikt innehåll, bör du också tänka på vilken specifik åtgärd du vill att besökarna ska vidta när de har konsumerat innehåll du erbjuder. När du väl vet klurat ut detta, blir det enklare att inkludera en kristallklar call-to-action, oavsett om det handlar om ett direkt köp, prenumeration på nyhetsbrev, anmälan till en konferens eller pröva på någon av dina tjänster.

Ju fler call-to-action-uppmaningar du bakar in på en enda sida, desto mer sannolikt är det att du förvirrar och överväldigar dina besökare. Visst, det skulle förstås vara underbart om du på ett naturligt sätt kunde inkludera flera call-to-actions på en enda sida och lita på att dina besökare noggrant undersöker och utvärderar allt innan de agerar – dessvärre är så sällan fallet. Din webbplats ska göra det enkelt för besökare att hitta – och göra – vad de vill på ett snabbt och enkelt sätt. Fokusera alltid vilket mål användaren har med sitt besök och på hur dina sidor kan hjälpa besökaren att uppnå detta mål.

• Se till att ha en bra sökfunktion

En viktig aspekt ända sedan nätets begynnelse. Visst, de flesta besökare kommer att använda Google för att söka och därefter komma till en specifik sida på din webbplats. Men du bör oavsett se till att ha en bra och snabb sökfunktion på din webbplats för att underlätta för besökaren att hitta rätt. Har du till exempel en företagsblogg med mycket innehåll som du vill att dina besökare ska ta del av, är det bara dumdristigt att inte ge dem verktygen att snabbt och enkelt kunna söka efter specifika artiklar eller ämnen. Ju lättare användare kan söka och hitta det de letar efter, desto mer sannolikt är det att de kommer att stanna kvar längre på din webbplats.

• Prioritera mobilen

Det här ska vi väl knappt behöva säga 2019, men dessvärre finns det gott om webbplatser som fortfarande inte är optimerade för att besökas via mobila enheter. Det är ett säkert sätt att säkerställa en bedrövlig avvisningsfrekvens. Andelen besökare som använder mobila enheter är redan fler än de som använder datorer – och absolut ingenting pekar på att den tillväxten kommer att avstanna.

Google har dessutom byggt om sina algoritmer så att det mobila sökindexet nu är det promära. Världen är mobil. Därför ska du inte bara optimera för mobilen – utan prioritera det högst. Det är också mycket viktigt att komma ihåg rådet vi gav högre upp: det spelar ingen roll hur vacker din webbplats ser ut på en iPhone om en tar en minut att ladda. Se därför till att snabba upp sidladdningen så mycket som möjligt – kanske bör du överväga om Googles AMP-funktion är något för dig?

Det här är bara några av alla åtgärder du kan vidta för att förbättra avvisningsfrekvensen på din webbplats – det finns givetvis åtskilliga ytterligare bitar i pusslet. Och det är ett kontinuerligt arbete som du alltid måste följa upp och revidera. Vilka är dina erfarenheter och bästa tips för att hålla kvar besökarna på dina sidor? Berätta gärna!

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från Klicka här för att gå till orginal

Du kanske gillar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More