Så kan rätt hosting påverka din SEO

seo_hostingDet här är ett gästinlägg skrivet av Albin Sandberg från Adsight.

För att positionera dig bra i sökmotorerna är du tvungen att optimera din webbplats för en mängd olika rankningsfaktorer. Något som många däremot glömmer bort är att du genom att välja rätt hosting kan få många av dessa på köpet!

I denna artikel kommer Albin Sandberg – SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight – berätta mer om tre sätt som valet av hostingleverantör kan påverka ditt arbete med sökmotoroptimering.

Vilken betydelse har hostingen för sökmotoroptimeringen?

 Att välja en specifik webbhotellsleverantör framför en annan är ingenting som Google eller andra sökmotorer använder som rankningsfaktor. Däremot kan det på många sätt ha en indirekt påverkan på flertalet faktorer som faktiskt används för att avgöra vilken position en webbplats får i sökresultatet:

Laddningstid

 Redan under 2010 tillkännagav Google att man börjat använda sig av laddningstid som en rankningssignal. Med andra ord har det alltså ända sedan dess varit en faktor som avgör dina placeringar hos sökjätten. Ända sedan dess har däremot laddningstiden fortsatt att bli en allt viktigare rankningsfaktor som man sedan förra månaden även börjat använda sig av vid mobila sökningar.

Det är däremot inte bara sökmotorer som föredrar snabba webbplatser, utan det är även något som internetanvändarna efterfrågar. En undersökning visar bland annat att hela 40 procent av de som besöker en webbplats som tar mer än 3 sekunder att ladda lämnar den till förmån för en konkurrent. Hela 83 procent av de tillfrågade i denna undersökning uppgav också att man förväntade sig att en webbplats idag ska ladda snabbare än 3 sekunder idag.

Även sökjätten Google har själva genomfört en undersökning för att påvisa hur varje sekund ökar chanserna för att någon lämnar din webbplats:

Genom att välja ett webbhotell med snabba servrar kan du således få en webbplats med snabba laddningstider. Något som i sin tur har möjlighet att påverka dina positioner positivt och samtidigt ge dig ett försprång gentemot konkurrenter.

SSL-certifikat/HTTPS

 Genom att införskaffa dig ett SSL-certifikat kan du snabbt och enkelt se till att din webbplats erbjuder en både säker och krypterad länk mellan dess server och besökarna, vilket är väldigt positivt ur ett säkerhetsperspektiv.

Att implementera ett SSL-certifikat på din webbplats är däremot inte enbart bra ur ett säkerhetsperspektiv, utan det kan också hjälpa dig att få bättre placeringar hos Google. Redan under 2014 offentliggjorde man nämligen att man börjat att använda sig av HTTPS som rankningssignal:

”Säkerhet är vår högsta prioritet. Därför har vi under de senaste månaderna genomfört tester för att se hur våra algoritmer hanterar webbplatser med en säker och krypterad anslutning. Resultatet har varit positivt och därför har vi nu valt att börja använda HTTPS som en rankningssignal.”

 Genom att välja en hostingleverantör som tillhandahåller SSL-certifikat kan således påverka ditt SEO-arbete positivt.

Geolocation

 Det har i snart ett decennium pågått hätska diskussioner om en servers position – Geolocation – har någon inverkan på webbplatsers positioner i sökmotorerna. Går man tillbaks i tiden och tittar på de riktlinjer som fanns då, svarade Google ”att man alltid försöker att visa det mest relevanta resultatet för användare inom ett specifikt land, vilket inkluderar serverns position i form av IP-adress”.

Mer nyligen svarade Google dock att man inte lägger lika stor vikt vid detta längre. Med andra ord är Geolocation inte lika viktigt som det en gång var, men det har fortfarande vissa positiva effekter.

Om du driver en webbplats som framförallt riktar in sig till svenska användare, bör du således välja en hostingleverantör som har möjlighet att erbjuda servrar med svenska IP-adresser.

Sammanfattningsvis

Det har inte nödvändigtvis någon direkt inverkan att välja en viss hostingleverantör framför en annan, men det på många sätt ändå ha en indirekt påverkan. Se därför till att välja en leverantör som erbjuder snabba servrar, SSL-certifikat och IP-adresser för det land som din målgrupp befinner sig i.

Även om allt detta är viktigt får man inte heller glömma att Google använder sig av hundratals olika faktorer innan de avgör vilken placering du får bland sökresultaten!

Albin Sandberg arbetar på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight, där han hjälper kunder med allt ifrån SEO till SEM, samt annonsering via sociala medier. Han är en del av produktionen och har ett övergripande ansvar av att både planera och implementera digitala marknadsföringsstrategier som genererar resultat för kunderna.

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från Klicka här för att gå till orginal

Du kanske gillar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More