Så prioriterar småföretag sin marknadsföring 2019

Marknadsföringskanaler småföretagSå, nu har du startat ditt företag, valt namn och logotyp och rullat ut en skinande fräsch webbplats. Då kan du väl bara luta dig tillbaka och vänta på att kunderna ska komma till dig och upptäcka allt fantastiskt du erbjuder dem? Om livet ändå vore så enkelt. Dagens konkurrens är mördande på ett sätt vi aldrig tidigare skådat – men samtidigt är också möjligheterna att nå ut större än någonsin.

Tyvärr är det inte alltid så lätt att veta hur du ska gå tillväga för att nå ut på bästa sätt till just din målgrupp. Med så många tekniker, verktyg och kanaler för marknadsföring är det lätt att bli smått handlingsförlamad. Därför kan det vara lite intressant att skaffa en insikt i hur trenderna för dagens marknadsföring ser ut.

I den nyligen publicerade rapporten “State of Local Marketing” från från det globala marknadsföringsbolaget Brandmuscle har över 1000 småföretag (hälften med färre än fem anställda) svarat på vilka marknadsföringskanaler som kommer att vara deras topp tre-prioriteringar under 2019.

Den egna webbplatsen prioriteras högt

Rapporten visar en hel del statistik som säkert kommer som en överraskning för många. Det mest påtagliga är att endast 4 procent av företagen ser ”paid search” som sin främsta prioritet (och bara 5 procent har det som andra eller tredje mest prioriterade kanal). Det är bara ”online display ads” och ”mobile-targeted display ads” som prioriteras lägre. Intressant är att de tillfrågade småföretagen därmed prioriterar traditionella kanaler som printmedia, radio/tv och reklamutskick klart högre. I toppen av priolistan återfinns ”social media advertising”, tätt följt av ”website/landing pages” (vilket är intressant med tanke på att det per definition inte är en lika brett utåtriktad marknadsföring som övriga). På tredje plats hamnar kanalen ”events” vilket visar att det fysiska mötet med målgrupper fortfarande anses vara viktigt. Se hela sammanställningen av hur småföretagen prioriterar marknadsföringskanaler nedan:

Företagen i undersökningen tillfrågades också om hur pass effektiva de uppfattade att de olika marknadsföringstaktikerna var. I toppen återfinns den egna webbplatsen och Facebook, följt av e-post. SEO och paid search betraktades som ganska effektiva, men används dock i mycket mindre utsträckning. Klart är också att något hänt i marknadsförarnas medvetande under det senaste året. I 2018 års upplaga av samma rapport sågs Facebook och paid search som ungefär lika effektiva kanaler, medan SEO sågs som effektivare än båda. I topp återfanns även 2018 den egna webbplatsen.

Sök och display tappar mark

Det är långt ifrån säkert att du blir klokare av detta – och det är långt ifrån säkert att det alltid är lämpligt att göra och tänka som ”alla andra”. Den tydliga trenden är i alla fall att allt fler rör sig bort från generisk och automatiserad sök- och displayannonsering, till förmån för kanaler som de själva har mer kontroll över – även om många i Brandmuscles undersökning anser att det är svårt att bedöma effektiviteten och värdet av annonsering i exempelvis sociala medier.

Att den egna webbplatsen bedöms så pass effektiv (och därför prioriteras även i budgetar) är förstås ett styrkebesked som visar att en webbplats utgör en stark plattform och en identitet för varumärken – även i en tid där många förutspått att den mesta företagskommunikationen skulle flytta över till sociala medier. Så, det är väl det övergripande stalltipset: ge din webbplats lite extra kärlek i år, och inte bara på startsidan – se till exempel till att du har en enastående ”om oss”-sida!

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från Klicka här för att gå till orginal

Du kanske gillar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More