Så undviker du vanliga Google-bestraffningar

Google bestraffningAtt SEO är av stor vikt för alla som vill synas på nätet, behöver vi knappast upprepa. Det pågår en ständig kamp om topplatserna i Googles sökresultat – och SEO-arbetet måste därför kontinuerligt vara högprioriterat. Det finns så klart oändligt många åsikter om vad som är bäst SEO-strategi och det finns lika oändligt många aktörer som försöker tjäna pengar på att hjälpa andra med SEO. Vad som passar just dig bäst låter vi vara osagt – alla har vi olika förkunskaper, finansiella resurser och mål med vår onlinenärvaro.

Det vi däremot tänker ta upp i den här artikeln är hur du undviker att bli ”bestraffad” (se det en negativ SEO-rankning) av Google när du försöker klättra i sökresultaten. Vadå bestraffad, kanske du tänker nu? Enkelt förklarat finns det som sagt många sätt som kan ge en bättre SEO-rankning. Vissa av dem kan kort och gott betraktas som ”fusk” med andra befinner sig i någon slags etisk gråzon.

Hursomhelst, för att få bukt med den här typen av tveksamma SEO-strategier har Google infört olika former av sanktioner (eller bestraffningar) mot webbplatser som inte spelar efter det Google anser är schyssta regler för SEO. Detta vill du givetvis undvika, men ibland kan du bestraffas även om du inte gjort något ”medvetet” fel. Det gäller i allra högsta grad när du sysslar med så kallat länkbygge – vilket alltid är en central del av arbetet med din webbplats.

En bra strategi för länkbygge ser nämligen till att din webbplats får gott om trafik via alla interna och utgående länkar som finns på din webbplats och andra webbplatser som du eventuellt byter länkar med. Men ibland kan dessa strategier bestraffas av Google, och det är inte alltid lätt att förstå exakt hur och varför du straffas. Här kommer en liten genomgång av hur du kan bestraffas, och några tips på hur du undviker de vanligaste bestraffningarna.

Vi börjar med att titta på de två typer av bestraffningar som du kan få, den ena (och vanligaste) typen sköts av Googles algoritmer, medan den andra hanteras manuellt av Googles granskningsteam.

1. Algoritmbaserade bestraffningar

När din webbplats bestraffas utifrån en algoritms åtgärd, snarare än manuell åtgärd, kallas det som Algoritm Link Spam Penalty. De algoritmbaserade bestraffningarna sker ofta när Google rullar ut nya algoritmuppdateringar, vilket händer relativt ofta. Om du inte hänger med i hur Googles algoritmer ”arbetar” och förändras hela tiden, blir dina webbplatser som bryter mot Googles riktlinjer snabbt bestraffade.

Enligt Googles algoritmer bestraffas alla webbplatser som betraktas som spammare – oftast på grund av att de köpt länkar eller skaffat dem via länknätverk. Om du råkar ut för denna typ av bestraffning kommer din webbplats att se en betydande minskning av den organiska trafiken och den kan till och med helt plockas bort ur sökindexet. Undvik därför alltid att köpa länkar eller gå med i ett länknätverk, hur gröna skogar som än utlovas.

Algoritmbaserade bestraffningar kan vara lite knepiga att identifiera. Inte minst för att du, till skillnad från vid en manuell bestraffning, inte får något e-postmeddelande om ett straff som utfärdats av en algoritm. Det säkraste sättet att veta, är helt enkelt att hålla koll på din trafik. Om du märker att trafiken har sjunkit drastiskt och plötsligt kan det vara på grund av en algoritmbaserad bestraffning.

2. Manuell bestraffning

Googles bestraffningar sköts i hög grad av sökjättens botar (dvs ovan nämnda algoritmer), som automatiskt identifierar felaktiga länkar eller felaktiga metoder för länkbygge. Det händer dock att någon från Googles team granskar din webbplats länkprofil och därefter manuellt utfärdar ett straff. Detta är relativt sällsynt, men du bör samtidigt vara införstådd med att det kan hända.

Bakgrunden till en manuellt utfärdad bestraffning kan vara ganska klurig att reda ut – den första frågan du ställer dig är förstås hur någon från Googles team hamnade på din just webbplats och bestraffar den? ”Otur”, kan vara ett svar men det kan också vara en skräppostrapport från en e-posttjänst (eller en anmälan från en konkurrent) som kan ha fått Google att manuellt granska  din webbplatss länkprofil. En rapport från en Google-bot kan också leda till en manuell granskning.

När en manuell bestraffning lagts på din webbplats, får du en varning i din kontrollpanel i Search Console. Du kan leta efter varningar på fliken Manual actions under Search traffic. Du kommer även att notifieras via mail.

Så, vad är det då mer som kan föranleda bestraffningar. Framför allt handlar det som sagt om länkar, länkar, länkar. Genom att kontinuerligt övervaka din länkprofil kan du förebygga många av de aspekter av länkbygge som Google betraktar som spam, oetiskt eller manipulativt:

• Köp och sälj av länkar

• Massiva länkutbyten

• Frekventa gästpostkampanjer med tveksam länkning och ankartexter

• Artikelinlagor

• Överdriven postning (spamning) i forum och kommentarsfält

Alla ovanstående metoder för länkbygge genererar så kallade onaturliga länkar, något som Googles botar snabbt och enkelt identifierar. Här nedan går vi in lite mer i detalj på vad detta handlar om.

Lågkvalitetslänkar

Hela poängen med organiskt länkbygge är att främja en ”etisk” länkpraxis. Att förtjäna dina länkar på rätt sätt ger dig en bättre och mer långsiktig chans att klättra i sökrankningen. Motsatsen sker när du är desperat fiskar efter länkar från alla möjliga källor, oavsett deras kvalitet.

Genom att ”förtjäna” dina bakåtlänkar som kommer från välrenommerade webbplatser hjälper dig att bygga upp värde för både dina besökare och deras. Den här typen av länkar visar helt enkelt att din webbplats innehåll är så bra att det är intressant även för andra webbplatser och deras besökare. Om du däremot blint samlar in bakåtlänkar från webbplatser med låg kvalitet kan Google straffa dig för dem.

Överdrivet länkutbyte

Ett vanligt sätt att försöka driva trafik till sin webbplats är genom att byta länkar med andra webbplatser enligt devisen ”om du länkar till mig så länkar jag till dig”. Detta görs givetvis för att de båda aktörerna räknar med att det innebär ömsesidiga fördelar – dessvärre är det en dålig strategi, som kan bestraffas av Google.

Detta gäller i allra högsta grad om några av länkarna är döda (något som kan vara svårt att håll koll på i längden om du ägnar dig åt massivt länkutbyte). Om du överhuvudtaget ska ägna dig åt länkutbyte ska det vara direkt värdeskapande för dina besökare (tänk tjänster/produkter som kompletterar din verksamhet). Om det inte kan betraktas som viktigt eller värdeskapande, låt bli!

Onaturliga utgående länkar

Om din webbplats erbjuder gästbloggar eller gästinlägg, måste du noggrant granska innehållet innan det  publiceras på din webbplats. Den här typen av innehåll är oftast översållat med länkar som pekar tillbaka till gästskribentens webbplats, vilket kan påverka din webbplats länkprofil negativt.

Se till att du kontrollerar det inlämnade innehållet för att identifiera länkar från webbplatser med låg kvalitet eller de spammiga. Tillåt inte ”Nofollow” -länkar i användargenererat innehåll. Kontrollera alltid och godkänn länkarna manuellt i inläggen som innehåller länkarna.

Gästinlägg kan dock vara en bra strategi för länkbygge, som mycket väl kan stärka din webbplats SEO, samt driva mer trafik till den. Men ta det varsamt med gästinlägg – välj bara relevanta inlägg och använd meningsfulla, naturliga ankartexter.

När du försöker bygga en bra länkprofil, vill du inte heller skaffa för många bakåtlänkar på kort tid. Ett sådant snabbt länkbygge kan ses som onaturlig av Google och därmed utlösa en bestraffning.

Onaturliga länkar till och från din webbplats

Varje sida som innehåller en länk från eller till din webbplats måste ha en naturlig lutning mot det nischade innehållet på båda webbplatserna. Men i ett försök att öka rankningen i sökmotorernas resultat, är det inte ovanligt att vissa webbplatser försöker byta, köpa eller sälja dylika länkar för pengar eller andra rankingfavörer. Det är en mycket dålig idé som du kan straffas hårt för – både av botar och av Googles manuella granskningsteam, eftersom detta nästan alltid bedöms vara en klar kränkning av Googles riktlinjer för webbansvariga. När du har fått en bestraffning kommer Google att meddela att det beror på ”onaturliga artificiella, vilseledande eller manipulerande utgående länkar”.

För att fixa de onaturliga länkarna som din webbplats bestraffats för bör du först försöka identifiera länkarna som bryter mot riktlinjerna. För att göra det kan du hämta länkarna på din webbplats från Google Search Console och granska dem. Om du hittar onaturliga länkar, bör du omgående ta bort dessa. Kan du inte ta bort dem, kan du oftast ändå neka dem, genom att lägga till ett rel=”nofollow”-attribut. När du är klar med din genomgång kan du be Google ompröva din länkprofil och förhoppningsvis ta bort bestraffningen.

Privata bloggnätverk

Att driva ett eget nätverk av bloggar, som länkar frekvent mellan varandra, är ett säkert kort om du vill kamma in en vanlig (men hård) bestraffning. Ändå tror många webbplatsägare att det här är ett smidigt och smart sätt att öka trafiken. Dessvärre betraktar Google denna metod som en manipulativ och oetisk praxis – och förr eller senare kommer man att sätta ner foten mot webbplatser som arbetar på det här sättet. Med andra ord är detta mycket riskabelt, och något som kan ge din webbplats ”dålig rykte” (och därmed sämre rankning) för lång tid.

Missbruk av ankartexter

Ett annat högst tveksamt sätt, att arbeta med SEO är att missbruka ankartexter (de ord eller fraser som du använder för att länka till en webbplats). Eftersom en länks ankare är en viktig metrik som berättar för Google om en länk, försöker vissa dumdristiga användare missbruka detta för att smyga in specifika sökord. Exempelvis kan det se ut så här:

Det finns många bröllopringar på marknaden. Om du ska ha ett bröllop måste du välja den bästa ringen. Du måste också köpa blommor och en bröllopsklänning och skicka vackra inbjudningskort.


Vi hoppas att den här lilla genomgången gjort dig lite klokare. Som med allt annat räcker sunt förnuft långt, känns något kring ditt arbete med SEO och länkbygge tveksamt så är det nog också det. Och då är det bäst att låta bli (vi tar för givet att du medvetet fulspelar).  Men, du kommer alltid ha stor nytta av att hålla dig uppdaterad kring utvecklingen – inte minst hur Google ändrar sina algoritmer och sin indexering.

Den här artikeln är skriven utav Binero och hämtad från Klicka här för att gå till orginal

Du kanske gillar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More